SERVICES

Asylum Law / Dublin Claim

What is a Dublin Claim?

Article 78, paragraph 2, introductory phrase and under e of the EU Functioning Treaty states that the EU may adopt measures on the criteria and mechanisms for determining the Member State responsible for examining an application for asylum or for subsidiary protection. The EU has laid down these criteria and instruments in regulation 604/2013. This regulation is also known as the Dublin (III) regulation.

 

What many wonder is how do you break through such a Dublin claim. Many asylum seekers enter with a visa from a Member State other than the country where they are applying for asylum. The Member State that issued the visa is responsible for up to 6 months after the expiry of the visa. Or if an asylum seeker has reported and already has a Dublin claim, the Netherlands can enforce this claim against the asylum seeker for up to 18 months. So until then, the Netherlands will not process its asylum application substantively.

 

Our office is very experienced with these types of claims and can often prevent them. It is important that the asylum seeker is consulted by a lawyer before he or she registers in Ter Apel. Prevention is better than cure, they say from way back! But we can also contest it when there is a Dublin claim.

Which Member State is responsible?

Article 7(1) of the Dublin Regulation stipulates that the Member State responsible is determined on the basis of the criteria set out in Chapter III. These criteria are listed in hierarchical order. If one of the criteria applies, there is no need to look further for another responsible Member State.

 

– Member State where a family member, relative, brother or sister of the unaccompanied minor lives

– Member State where a family member enjoys international protection

– Member State where a family member has applied for international protection

– Member State of issue of a valid residence permit or visa

– Member State of illegal border crossing

– Member State whose territory a visa-exempt applicant has entered

– Member State where an application for international protection has been lodged in the international transit area of an airport

– Member State where an application for international protection was first lodged

 

In addition to the criteria mentioned above, Member States may also be responsible for processing a request on other grounds:

 

– Member State assuming responsibility on a discretionary basis

– Member State where a child, brother, sister or parent of the applicant lives, on whom the applicant is dependent or vice versa

DIENSTEN

Asielrecht / Dublin Claim

Wat is nou een Dublin Claim?

Artikel 78, lid 2, aanhef en onder e, EU-Werkingsverdrag bepaalt dat de EU maatregelen kan vaststellen inzake de criteria en instrumenten voor de vaststelling van de lidstaat die verantwoordelijk is voor de behandeling van een asielverzoek of van een verzoek om subsidiare bescherming. De EU heeft deze criteria en instrumenten neergelegd in verordening 604/2013. Deze verordening wordt ook wel de Dublin (III)-verordening genoemd.

 

Wat velen zich af vragen is hoe doorbreek je nou zo’n Dublin claim. Vele asielzoekers komen binnen met een visum van een ander lidstaat dan het land waar ze asiel aanvragen. De lidstaat die het visum heeft afgegeven is tot 6 maanden na het eindigen van het visum verantwoordelijk. Of als een asielzoeker zich heeft gemeld en al een Dublin claim heeft, dan kan Nederland deze claim tot 18 maanden tegenwerpen aan de asielzoeker. Dus tot die tijd zal Nederland niet zijn asielaanvraag inhoudelijk behandelen.

 

Ons kantoor is zeer ervaren met dit soort claims en kan deze ook vaak voorkomen. Belangrijk is dat de asielzoeker voor dat hij of zij zich aanmeld in Ter Apel zich laat consulteren door een advocaat. Voorkomen is beter dan genezen zegt men van oudsher! Maar ook wanneer er een Dublin-claim is kunnen wij deze aanvechten.

Welke lidstaat is verantwoordelijk?

Artikel 7, lid 1 van de Dublinverordening bepaalt dat de verantwoordelijke lidstaat wordt bepaald aan de hand van de criteria in hoofdstuk III. Deze criteria staan in hiërarchische volgorde. Is één van de criteria van toepassing, dan hoeft niet verder te worden gezocht naar een andere verantwoordelijke lidstaat.

 

– Lidstaat waar een gezinslid, familielid, broer of zus van de niet-begeleide minderjarige woont

– Lidstaat waar een gezinslid internationale bescherming geniet

– Lidstaat waar een gezinslid om internationale bescherming heeft verzocht

– Lidstaat van afgifte van een geldige verblijfstitel of een geldig visum

– Lidstaat van illegale overschrijding van de grens

– Lidstaat van wie een niet-visumplichtige verzoeker het grondgebied heeft betreed

– Lidstaat waar een verzoek om internationale bescherming is ingediend in de internationale transitzone van een luchthaven

– Lidstaat waar een verzoek om internationale bescherming voor het eerst werd ingediend

 

 

Naast de criteria die hierboven worden genoemd kunnen lidstaten ook op andere gronden verantwoordelijk zijn voor de behandeling van een verzoek:

 

– Lidstaat die op discretionaire basis de verantwoordelijkheid op zich neemt

– Lidstaat waar een kind, broer, zus of ouder van de verzoeker woont, waarvan de verzoeker afhankelijk is of andersom

Scroll to Top